
Als Service Manager Operationals bij Wartsila LLC stuur ik ondermeer alle service engineers van Propulsion en tegenwoordig ook van Seals & Bearings aan op diverse projecten in het Midden-Oosten. Ik plan ze in voor bepaalde projecten en begeleid ze ook (technische ondersteuning). Verder ben ik verantwoordelijk voor het contact met de klanten met alles wat daarbij hoort. Ook verkoop ik 'service' aan bestaande en nieuwe klanten met tevens de eventuele onderdelen voor projecten. Ik houd kantoor in Al Jaddaf en in Dubai Investment Park (DIP) waartussen ik regelmatig heen en weer pendel. Daarnaast ben ik met regelmaat te vinden in Dubai Dry Docks.
De schepen die we over het algemeen servicen zijn containerschepen, olietankers, baggerschepen (palmeilanden!), marineschepen, passagiersschepen, booreilanden, jachten sleepboten, ja, in feite alle soorten schepen die Lips-schroeven hebben. Maar ook schepen van concurrenten. Een in het oog springend project op het moment is een oud-marinefregat dat wordt omgebouwd tot een privé jacht van de sheikh van Abu Dabi.
Mijn werkgebied beslaat alles wat met propulsion, i.e. voortstuwing van schepen heeft te maken, met uitzondering van de dieselmotoren. Hierbij moet o.a. gedacht worden aan het servicen van boegschroeven en azimuth thrusters (schroeven). Ook het onderhoud van verschillende elektronische aansturingen van de verstelbare schroeven - die weer het vermogen van de dieselmotoren beïnvloeden - zijn deel van onze werkzaamheden.
Het werk wordt uitgevoerd in droogdokken op werven, zoals in Dubai Dry Docks, en/of in DIP waar de schroeven naar toe worden getransporteerd. Hiervoor zijn speciale transporten nodig; dat loopt soms niet helemaal goed - zie foto's verderop. Ook worden werkzaamheden verricht op schepen in de havens of tijdens de vaart. Lopende projecten van dit moment zijn drie schepen in Dubai Dry Docks, drie in Bahrein, een in Abu Dabi, een in Alexandrie en een in Jeddah. Verder worden er diverse schroefbladen gerepareerd in DIP.
Vrijdagmorgen (23e) is voor Benthe en Mirthe altijd een beetje bijkomen van een drukke schoolweek. De hele dag gaat de telefoon, service-engineers en klanten bellen. In het weekend wil Christine mijn mobiel het liefst over de muur van de buren gooien..... 's Middags zwemmen in het zwembad in onze straat. 's Avonds zouden Rosalie en Rens komen BBQ-en maar Rens blijkt helaas nog steeds ziek. Dan BBQ-en we gewoon met z'n 4-tjes, 's avonds op de bank bij de t.v.
Hoewel zaterdag (24e) mijn vrije dag is, ben ik 's morgens om 7 uur al in Dubai Dry Docks om de werkzaamheden aan twee van de lopende propulsion projecten te controleren. Daarna drank halen in the Mall of the Emirates. 's Middags met het gezin naar aanleiding van een stukje in de Hollandse nieuwe naar het Belgian Beer Café in Crown Plaza Hotel. Het café is net twee maanden open. Je kunt er o.a. mosselen met friet eten, waterzooi en Belgische wafels met ijs; de wafels zien er wel Belgisch uit maar smaken niet helemaal zo.... We maken kennis met de Nederlandse manager en ik drink een ouderwets Belgisch biertje. Tijdens de EK voetbal komt er een meters hoog scherm dus jullie raden al waar ik dan naar toe ga met mijn voetbalmaten. Belgische frieten uit een puntzak gegeten en wie komen er ook binnen? George, Silvia en Ymke. Om 20 uur thuis.

Vrijdagmorgen (23e) is voor Benthe en Mirthe altijd een beetje bijkomen van een drukke schoolweek. De hele dag gaat de telefoon, service-engineers en klanten bellen. In het weekend wil Christine mijn mobiel het liefst over de muur van de buren gooien..... 's Middags zwemmen in het zwembad in onze straat. 's Avonds zouden Rosalie en Rens komen BBQ-en maar Rens blijkt helaas nog steeds ziek. Dan BBQ-en we gewoon met z'n 4-tjes, 's avonds op de bank bij de t.v.
Op zondagmorgen (25e) ga ik eerst naar het kantoor in Al Jadaf. Er zijn problemen met twee schepen in Dubai Dry Docks waar ik gisteren ook was, die moeten worden opgelost. Ik bezoek een klant. Daarna naar kantoor in DIP waar ik verschillende lopende zaken afhandel. Morgen moet ik onverwachts in Bahrein zijn en ik bel Christine of ze mijn tas pakt, ik heb het eindelijk voor elkaar, haha.. Aan het einde van de dag race ik naar het vliegveld, in Bahrein slaap ik in het Gulf Hotel.
Maandagmorgen (26e) inspecteer ik de boegschroef en hekschroef van een ammoniaktanker. Verder neem ik de gelegenheid waar om Asry Shipyard goed te bekijken i.v.m. toekomstige uitbreiding van Wartsila in Bahrein. Ook in Bahrein staat mijn telefoon niet stil. Rond middernacht ben ik weer thuis.

Op weg naar DIP op woensdagmorgen (28e) kom ik op de rotonde de vrachtwagen tegen met een propeller met as die vandaag afgeleverd moet worden. Hij blijkt een klapband te hebben. Niet te geloven maar nadat de band is gewisseld gaat-ie inparkeren - beetje moeilijk manoeuvreren als je 18 meter lang bent - krijgt-ie opnieuw een klapband! Een lading van bijna 30 ton schuift bijna de oplegger af. Veel lopende zaken afgehandeld en een aantal facturen ondertekend. Ook vandaag gaat mijn telefoon onafgebroken.
Donderdag (29e) zit ik opnieuw in DIP en start men met het overhalen van een gedeelte van het oud-marinefregat dat wordt omgebouwd tot privé jacht. Er komt een klant op bezoek. Planning van werkzaamheden en van de service-engineers bijgesteld. Ik bekijk de rapportages van de service engineers en de declaraties. Met de maandafsluiting blijkt dat we deze maand 20% boven het budget hebben gerealiseerd. Ben om 19 uur thuis, het was een drukke dag.
Zo, dat was mijn week. Het is duidelijk dat ik minder ga koffie drinken dan Christine. Mijn 'hobby' is bellen.....
1 comment:
Druk maar leuk werk lijkt me zo, in ieder geval afwisseling genoeg, maar wel hechtisch. Maar dat houd je jong zullen we maar zeggen. Hoop dat je het volhoud in dat warme klimaat!! Intressant om even mee te lezen en bedankt dat je ons een kijkje gunt in je zakenlijk leven.
Groet van Margreet
Post a Comment